zondag 26 juli 2015

Vintage lens: Meyer-Optik Görlitz Telemegor 400mm f/5.5

Zoals ik al schreef in deze blogpost: Hasselblad lenzen op Sony camera's
zijn er niet veel adapters voor de sony A-mount maar na het succes van de Hasselblad adapter besloot ik de volgende adapter aan te schaffen. Het ging dit keer om de M42 adapter. De reden daarvan was dat ik al een paar jaar een oude telelens had liggen waar ik niets mee kon omdat deze een M42 aansluiting heeft en niet op een van mijn camera's paste.. 


De lens waar het om gaat is een  Telemegor 400 mm f/ 5.5 van Meyer-Optik. Dit oude Duitse merk uit Görlitz werd opgericht in 1896. In 1968 werd Meyer-Opitk ingelijfd door Pentacon, maar  is onlangs weer begonnen met het produceren van een aantal lenzen. De 400mm is echter een oudje en is geproduceerd ergens tussen 1952 en 1964.

Lens? dit is een lens!
De lens heeft een stevige uitstraling en is niet echt klein van stuk, 34 cm van begin tot eind. Samen met het gewicht van maar liefst 1,8 kilo mag deze lens met recht groot genoemd worden.
Wat verder opvalt is het diafragma, dat het van f/5.5 tot f/32 loopt is dan niet zo bijzonder maar het bestaat uit maar liefst 19 bladen! Ook gaat het traploos van f/5.5 tot f/32 dus wil je diafragma 8.7 of 23.3? dat kan, geen probleem.

19 bladig traploos diafragma
Het scherpstellen vergt een hoop van je pols, tussen 20 meter en oneindig is het al een halve slag en met een minimale afstand van 6 meter betekend het dat je sowieso wat afstand moet nemen tot je onderwerp.
De Duitse slag is wat anders dan de Franse slag.


De adapter die ik gebruik is weer van het merk Kipon, net als de adapter voor de Hasselblad en is dit keer gekocht bij CameraNu.nl

Qua gebruik is het lens waarbij je niet makkelijk en snel foto's maakt. De grote scherpstelslag maakt dat je wat tijd moet nemen en dus even snel voorbij vliegende vogels fotograferen zit er zo 1, 2,3 niet in, vooral als ze tussen de 10 en 150 meter van je af zijn. 
 
De eerste foto's zijn dan vooral van stilstaande objecten. Wat als eerste opvalt is de bokeh van deze lens op volle diafragma opening. Het doet denken aan een spiegellens. Ook is het beeld dan wat wollig. Bij verder diafragmeren verdwijnen beide effecten snel.


Op korte afstand heb je een beperkte scherptediepte en moet je het dan vooral van de eerder genoemde bokeh hebben.


Een statief is aan te raden












zondag 14 juni 2015

Vintage lens: Hasselblad lenzen op Sony camera's

Tegenwoordig kan je voor een heleboel verschillende camera's en lenzen adapters kopen dus het wordt steeds interessanter om weer oude lenzen te gaan gebruiken.

Nu heb ik nog een Hasselblad 500CM die ik (helaas) veel te weinig gebruik. Hierbij heb ik ook nog een drietal lenzen. Namelijk een Planar 80mm f/2.8 C die waarschijnlijk van rond 1958 is, een Sonnar  CF 150mm f/4.0 T* uit 1986 en een Distagon 50mm T* f/4.0 CF uit 1984.


Nu zijn er, in tegenstelling tot de E- en FE- mounts, weinig adapters te krijgen voor de Sony A-mount maar gelukkig is deze er voor de Hasselblad lenzen wel. In eerste instantie was zo'n adapter een prijzige zaak, ruim boven de  € 200,00, maar ik kwam er onlangs 1 tegen van het merk Kipon en deze was betaalbaarder en koste slechts € 89,99.vDeze adapter heb ik aangeschaft via Kamera express.
Sony A99 met de ,vlnr 50mm, 150mm en op de camera de 80mm.


Omdat de sluiter en het diafragma ingebouwd zitten in de Hasselblad lenzen hoeft er geen electronische of meganische overbrenging te zijn tussen lens en camera. De adapter is dus vrij eenvoudig. Overigens wordt de centraalsluiter van de lens niet gebruik en draai je het diafragma handmatig open en dicht. De camera kan het beste of op de "M" stand of de "A" stand worden gebruikt.
Gemaakt met de Hasselblad 150mm
Nu is de kwaliteit van de door Zeiss gemaakte lenzen altijd erg goed geweest en ook deze "oudjes" doen qua kwaliteit niet onder voor de moderne lenzen. Ze zijn zelfs beter van kwaliteit als menige andere lens. Een nadeel is dat ze vrij groot en zwaar zijn en ook niet al te lichtsterk. Ook moet je  sowieso met de hand scherp stellen en het diafragma instellen maar dat maakt het wel weer leuker, back-to-basic fotografie dus.

Om het klassieke Hasselblad gevoel nog meer te vergroten crop ik de foto's wel eens in vierkant formaat en pas ik, via Perfect Photo Suite 9.5 van Onone een Hasselblad analoge film border toe zoals bij deze twee onderstaande foto's.

Gemaakt met de Hasselblad 50mm
Gemaakt met de Hasselblad 50mm
Ik gebruik de lenzen nu het meest op mijn A900, dit is een van mijn "altijd mee" camera's
en ik neem dan slechts 1 van de lenzen mee.

Panorama van 7 verticale foto's en gemaakt met de Hasselblad 50mm
Het is het beste om een A99 of andere camera met EV te gebruiken omdat door deze electronische zoeker meteen ziet of de belichting goed is, in tegenstelling tot de optische zoeker van de A900.
Maar zoals eerder gezegd dat maakt het wel weer back-to-basic en fotografie hoeft voor mij niet altijd automatische piloot.
Gemaakt met de Hasselblad 50mm
 
Gemaakt met de 150 mm
Gemaakt met de 80mm

























Een voordeel is dat je deze lenzen wel weer voor een redelijke prijs tweedehands kan kopen.
En mocht je zelf nog Hasselblad lenzen hebben liggen waar je niets meer mee doet, voor een klein bedrag geef je ze dus weer een welverdiend tweede leven.



Lars, van Fire Within gemaakt met de 50mm

Fire Within gemaakt met de 50mm

Fire Within gemaakt met de 50mm


donderdag 28 mei 2015

Urbex: Sanatorium in Borgoumont.

Deze panorama is gemaakt van 6 foto's via Camera Raw 9. De lucht werd aangepast in Photoshop
met het radiaal zoom filter. Zwart wit door NIK SilverEfex
3 opname HDR, lucht aangepast in Ps met radiaal zoom filter.

Het Sanatorium

In Borgemount vlakbij Stoumont in de Belgische Ardennen staat dit oude Sanatorium. Het werdt gebouwd in 1900 om te zorgen voor tuberculosepatiënten. Sinds 1903 verbleven er patiënten. Vervolgens was het nog een psychiatrische instelling en van 2010 tot 2013 deed het dienst als asielzoekerscentrum. Het werd vanwege de enorme kosten, aan onder andere verwarming, gesloten in 2012. 


Licht valt in een van de verlaten kamers.

 Dit imposante gebouw met een lengte van ongeveer 150 meter is gebouwd op een open plek in het bos op een hoogte van 420 meter. Het is gericht op het zuiden voor optimaal gebruik van licht zon en warmte en de architectuur verwijst naar de grandeur van de Duitse spa hotels.
Het is gelegen aan een wandelroute dus je kan er vrij omheen lopen. Naar binnen is echter een ander verhaal maar er stonden deuren open dus voor een echte Urbex ervaring ga je naar binnen.



De inrichting van het gebouw is nog redelijk nieuw, het staat ook niet lang leeg en er zijn gelukkig weinig tekenen van vandalisme of bijvoorbeeld graffiti.

A room with a view
Omdat het zo'n groot gebouw is met vele kamers en gangen kun je er uren rondlopen. En ondanks dat het er allemaal redelijk hetzelde uit ziet zijn er toch hier en daar subtiele verschillen te vinden.




Het uitzicht over de groene heuvels is trouwens prachtig.
Je vraagt je af of er in de toekomst geen hotel of conferentieoord van gemaakt kan worden. Dit gebouw is eigenlijk te mooi om te laten vervallen.









De rest van het gebouw 


Wie controleert nog op het roken?


Op de begaande grond vind je de keuken. Deze staat nog vol met apparatuur.
Soms heb je het gevoel dat je rondloopt in een verhaal geschreven door Stephen King
waarin iedereen het gebouw overhaast heeft verlaten of is verdwenen.

Stephen King verhaal?

In de kelder is het een wat ander verhaal, daar is het koud, donker en ligt
een en ander er rommelig bij.
In de kelder bevindt zich een deur die, aan de spinnen webben te zien,
niet vaak werd gebruikt.
Hier heeft duidelijk iemand een handje geholpen (en vergeten)
Achter het hoofdgebouw staat een soort van bijgebouw, hier is het verval groter.
Veel afgebladerde verf en achtergelaten spullen.


In de kelder daar is een soort van provisiekamer waar nog flessen staan. Ook nog ongeopende flessen appelsap met een houdbaarheidsdatum van 2005! Hier is dus langere tijd niets meer mee gedaan.
Wijntje erbij?
Kortom, dit sanatorium is een gevarieerde urbex locatie waar je uren kunt ronddwalen.
let op: het binnentreden is verboden dus alles is op eigen risico!

Alle foto's zijn uit de hand gemaakt met een Sony A99 en Sigma 12-24mm f/4.5-5.6. De binnen opnames zijn allemaal HDR (-1, 0, +1).

En wat Urbex fotografie betreft...
Take only pictures, leave only footprints.

zaterdag 25 april 2015

Canvas van Stadion Feijenoord.

De foto.

Op verzoek van mijn neef Mark, die een grote fan is van Feyenoord, heb ik een foto gemaakt van de Kuip. Omdat er in verhouding vrij weinig ruimte is aan de Olympiazijde is deze foto uiteindelijk een panorama geworden die bestaat uit 6 verschillende opnames.

De 6 originele foto's

Daarna zijn deze foto's in Photoshop CC geconverteerd naar een panoramafoto, bewerkt en daarna omgezet naar zwart-wit.

De uiteindelijke foto van de Kuip
 
De foto is vervolgens door CanvasCompany geprint op een canvas met een formaat van
60x140cm. Binnen 5 dagen werd deze bezorgt en meteen opgehaald door een zeer tevreden Mark.
Mark met zijn Canvas

De kwaliteit van de canvas van CanvasCompany is zeer goed te noemen en ook het stevige houten frame zal er voor zorgen dat deze foto nog vele jaren aan de muur zal hangen. Grote formaten zoals deze bezorgen ze netjes ingepakt met een eigen koerier zodat je foto onbeschadigd zal arriveren.

Feyenoord of Feijenoord?

Het stadion werd ontworpen door de architect Leendert van der Vlugt, van architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt. Met de bouw werd in 1935 begonnen en de opening was op 27 maart 1937. Van der Vlugt overleed in 1936 en heeft dus de opening niet meegemaakt.

De naam van het stadion wordt op verschillende wijzen gespeld. De eigenaar van het stadion is als 'Stadion Feijenoord N.V.' met "ij" ingeschreven in het handelsregister van de KvK. Deze spelwijze wordt ook gebruikt op de website van het stadion. Onder andere in het Rotterdamse Stadsarchief, op briefpapier en boven de ingang aan de Olympiazijde (zoals op de foto) wordt daarentegen een "y" gebruikt: Stadion Feyenoord.


De voor de foto gebruikte apparatuur was: Sony A99 met Sony Zeiss 24-70mm f/2.8 objectief.
Alle 6 foto's waren belicht op  1/60 sec. f/10 ISO50.

Wil je er ook een? Koop hem hier

zaterdag 21 maart 2015

Foto van de week bij Calumet

Opnieuw is er een foto van mij gekozen als foto van de week door Calumet.
Iedere week wordt er een foto uitgekozen die dan ook in de nieuwsbrief en op hun site wordt vertoond. En dit is voor mij nu al de 6e keer :)

De foto waar het om gaat heet: Tidal Flow (of Getijdenstroom) en is gemaakt met een
10 stops ND filter waardoor er door middel van een lange belichtingstijd een strak wateroppervlakte en beweging in de wolken wordt gecreëerd.

Tidal Flow
Dit is eigenlijk de Nieuwe Maas/Waterweg bij Rotterdam Rozenburg. De bovenkant werd gekopieerd en verlaagd naar de horizon om de andere oever af te dekken en om de illusie te wekken dat het om een uitgestrekte water oppervlakte gaat. Verder zijn er een aantal aanpassingen gedaan met Photoshop, onder andere curven, helderheid/contrast en zwart-wit.
 Voor mijn en meer foto's van de week kijk bij Calumet.  goo.gl/JLLcmG


Gemaakt met Sony A99 en Sony Zeiss 24-70mm f / 2.8
B + W 110 MRC F-Pro ND-filter

Manfrotto 055CXPro4 Carbon statief met Xpro 3-way kop
Belichting: 30 seconden f / 11 ISO50

Sony A99 op Manfrotto 055 statief met Xpro 3-way kop

zondag 22 februari 2015

The Wild Bunch.

Just a bunch of madness going on
Sony A99 with Lensbaby Sweet35

Sony A99 with Sony Zeiss 85mm f/1.4
Sony A99 with Sony Zeiss 85mm f/1.4

Sony A99 with Sony Zeiss 85mm f/1.4
Sony A99 with Sony Zeiss 85mm f/1.4


Sony A99 with Lensbaby Sweet35

zaterdag 27 december 2014

De eerste sneeuw.

Zuiderpark
Roodkapje waar ga je heen ?
Op zaterdag 27 december viel de eerste sneeuw van deze winter in Rotterdam. Ik ging er dus op uit om wat foto's te maken. Het Zuiderpark is bij mij op loopafstand dus ik hoefde er niet ver voor te reizen. De camera die ik meenam was mijn "Back-up"camera, de Sony A900 samen met een Minolta 24mm f/2.8 en een Minolta 35-70mm f/4.0 ( van de  "Beercan" serie)




Het was in het Zuiderpark een combinatie van sneeuw en natte sneeuw. Op veel plaatsen was de sneeuw helaas veranderd in een zompige natte poel van water/sneeuwdrap. Gelukkig was er genoeg te zien.Er liep iemand met een aantal hazewindhonden in het park, de rode "jassen"die de honden aanhadden contrasteerden mooi met de witte sneeuw en grijze lucht. Het woord Roodkapje speelde al meteen door mijn hoofd.

Zoals gezegd was de sneeuw op sommige plaatsen veranderd in een zompige natte poel van water/sneeuwdrap. Zoals bij de foto hieronder. Deze bank staat in enkeldiepe waterplas.



Een zeer natte bank

Als je je vervolgens omdraait zie je dit uitzicht. Een besneeuwde boom met een eenzaam bankje met uitzicht over de plas.
Zuiderpark
De sneeuw en de kou schrikt niet iedereen af,  ik moest dan ook meteen denken aan het bekende lied "Walking in a winter wonderland".













Molen de Zandweg





Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog, deze blog maakt deel uit van mijn officiële site: www.pietervanroijen.nl