zondag 13 mei 2018

Test Hasselblad X1D-50c en X1D-50c 4166 Edition.




 Introductie.


Op twee verschillende gelegenheden heb ik de  kans gehad om de Hasselblad X1D te testen. De camera’s heb ik te leen gekregen van Calumet Rotterdam, waarvoor mijn hartelijke dank.  
De gewone X1D in zilver.

De eerste keer was het de “gewone” uitvoering en de tweede keer de 4116 edition.  Het verschil tussen deze twee is dat de 4116 edition een geheel zwarte uitvoering is. Intern zijn de twee uitvoeringen echter geheel gelijk. Omdat ik de 4116 iets langer heb getest gaat deze test daarom hoofdzakelijk over deze camera. In de onderschriften bij de foto's staat of deze gemaakt zijn met de X1D of de X1D 4116.

De X1D is uitgerust met een 50 Megapixel CMOS sensor van 32.9 x 43.8mm. Ter vergelijk een FullFrame DSLR is ± 24 x 36mm groot. Het dynamisch bereik is 14 stops, de ISO loopt van 100 t/m 25600 en zijn er twee SD slots.



De X1D 4116 demo kit
De 4116 kit werd geleverd in een kunstof "peli"case met daarin de Camerabody, een 45mm f/3.5, een 90mm f/3.2, twee accu's en een lader. 

In de koffer is trouwens nog ruimte voor een 30mm en 120mm. ten tijde van deze test waren dat de 4 beschikbare lenzen. Ondertussen is er ook een 21mm f/4.0 geïntroduceerd en volgen er later meer
 


 

In de praktijk:

De X1D ligt zeer prettig in de hand en is een ideale reiscamera, niet omdat deze erg klein en onopvallend is maar het is ook niet veel groter dan een DSLR. De beide uitvoeringen en lenzen voelen robuust aan en beide lenzen zijn uitgevoerd met een stevige metalen zonnekap. 

Want niet op de lenzen aanwezig is en wat ik eigenlijk zelf wel mis is een afstandsschaal.  Bij handmatig scherpstellen is er wel een focus-assist (met kleur of 50%-100% zoom) maar je dus hebt geen idee van de afstand.  Dit merk je vooral bij close-ups zoals de foto van het blad, de paardenbloem en het pluimgras hieronder.


X1D 4116 met 90mm
X1D  met 90mm

















 
X1D met 90mm


De sluitertijden lopen van 1/2000 seconden tot 60 minuten wat betekend dat er geen “bulb” mode is en dus geen remote gebruikt hoeft te worden. Wat ook weer handig is als je, zoals ik, graag met ND filters fotografeert. 

Ik wilde voor de test met de 4116 specifiek met lange sluitertijden werken en heb zelf de SW150 type ND filters van LEE. De beide lenzen hebben een filtermaat van 67mm en met een verloopring van 72/67mm past de LEE SW150 72mm adapter dus ook probleemloos op de Hasselblad lenzen.
  

X1D 4116 met LEE SW150 filterhouder op de 45mm via een 72mm naar 67mm verloopring
X1D 4116 met 90mm en LEE 15 stops superstopper

Het LCD scherm is dan helaas weer niet kantelbaar wat fotograferen bij erg lage en hoge standpunten weer lastig maakt, zeker als je die luxe gewend bent. De onderstande foto is gemaakt zonder te kijken over een hek heen en moest daarom ook qua horizon worden gecorrigeerd.
 
X1D 4116 met 45mm


Het idee voor de test was om sowieso de Zeelandbrug te fotograferen,die altijd een dankbaar onderwerp is onder fotografen. De X1D heeft een groot LCD scherm met touchscreen waarop je veel kan instellen. Ook telt er tijdens lange belichtingstijden de belichtingstijd in minuten en seconden terug wat erg handig is.
X1D 4116 Gitzo 3542L ,LEE  15 stops superstopper
Het resultaat





















 
X1D 4116 met 45mm en LEE 15 stops Superstopper

X1D 4116 met 90mm en LEE 15 stops superstopper

Oosterschelde X1D 4116 met 45mm en LEE 15 stops Superstopper
 
Slufterstrand X1D 4116 met 90 mm

De bovenstaande foto's zijn bijgesneden maar ook een "echte"panorama's zijn  geen probleem, dat wil zeggen als je geduld hebt bij het stitchen.

Onderstaande foto is een panorama van 7 RAW opnames (elk zo'n 105mb groot)
Pistoolhaven Europoort X1D 4116 met 45mm (panorama van 7 foto's)
En deze van oktober 2017
Zuiderpark X1D met 45mm (panorama van 6 foto's)
Oud schoolgebouw X1D met 90mm
Soms is onscherp ook mooi
X1D met 90mm
High contrast windmolen X1D 4116 met 90mm


X1D met 90mm
 Herfstkleuren in het Zuiderpark X1D met 45mm

  


De foto's zijn uitermate scherp en van hoge kwaliteit, dit is echt wat je van Hasselblad kan en mag verwachten.
Rechts een 100% crop van de meeuw op de linker foto. X1D met 90mm


Kinderboerderij Charlois X1D met 45mm

 
 Minpunten:
Er zijn ook een paar minpunten.
- Door de grote van de grote sensor trekt deze met lenzen wisselen erg snel stof aan. Een blaasbalg hoort dus zeker bij je uitrusting.
- Geen afstandinstelling op de lenzen.

 
- LCD scherm niet kantelbaar. (voor mijn soort fotografie vind ik dat een minpunt)

- Als er zon op de oogsensor valt schakelt de LCD om naar de EVF ook al heb je de camera dus niet voor je gezicht
 







Conclusie:

De X1D is een prachtige camera die foto's van hoge kwaliteit maakt, het is meer een reiscamera dan een camera voor een natuurfotograaf zeker door het kleine aanbod van lenzen. Voor diegene die nog oude CF of Xpan lenzen heeft zijn er nu adapters op de markt gekomen zodat deze ook weer een tweede leven kunnen krijgen. Voor de rest is het een behoorlijk dure aanschaf. De gewone body kost rond de € 9.500,00 terwijl voor de 4116 bijna € 11.000 mag worden neergeteld, en dan zijn de lenzen nog niet meegerekend.
Maar daar krijg je dus wel een heleboel kwaliteit voor terug.
 


Met dank aan Calumet Rotterdam.




zaterdag 22 oktober 2016

Test Fuji X-Pro2 met XF 16-55mm f/2.8R


Introductie:

Ik ben al een geruime tijd fan van Fuji. Van Fujichrome Velvia, mijn favorite diafilm, via de Fuji 617 panoramacamera tot aan de Fuji X serie digitalecamera's. Ik heb zelf de Fuji X10 gehad en daarna de opvolger de X20 waar ik heel tevreden over ben. In deze X serie had je al de Fuji X-Pro1 en sinds kort is deze opgevolgd door de X-Pro2.  De X-Pro heeft een "sexy" meetzoeker uiterlijk en is een van mijn favorite systeemcamera's. Nu heb ik in de herfstvakantie 1 week de tijd gehad om met deze mooie camera te fotograferen. De camera heb ik te leen gekregen van Calumet Rotterdam, waarvoor mijn hartelijke dank.

De Fujifilm X-Pro2 is uitgerust met een 24,3 Megapixel (X-Pro1 16.3MP) APS-C X-Trans CMOS-III-sensor, een doorontwikkelde X-Processor Pro en een maximale ISO gevoeligheid van 51.200. In de Advanced Hybrid Multi Viewfinder heb je zowel een optische en elektronische weergave. In de praktijk gebruikte ik alleen de electronische weergave. Ik ben dat al gewend van de Sony A99 en A99II en ook de Fuji heeft een duidelijke heldere zoeker. De informatie die je ziet kan je zelf instellen zodat je een "rustig" zoekerbeeld krijgt zonder al te veel icoontjes.



De camera was uitgerust met de Fuji XF 16-55mm f/2.8R zoomlens. Deze lens is in verhouding met de X-Pro2 vrij groot wat ook komt door het vaste diafragma van f/2.8. De camera zelf ligt goed in de hand. Ik heb van mijn X20 de thumbgrip en softreleaseknop overgezet voor meer draag en fotografie comfort. Het menu is even wennen maar er is voor veel gebruikte functies een "my menu" niet te verwarren met het Quick menu en zijn een aantal knoppen te programmeren met voorkeursfuncties.

In de praktijk:

Wat een van de pluspunten is van Fuji is de mooie beeldkwaliteit en de kleurweergave, vooral groen en blauw knallen van de foto af. Zie de panorama foto hieronder. Deze panorama is gemaakt van 7 losse foto's die in CameraRaw 9.7 aan elkaar "geplakt" zijn.
Panorama van 7 verticale foto's, 16mm 1/350 sec. f/8.0 ISO 200



26mm 1/250 sec. f/5.6 ISO 200

Ik heb ook veel geprobeerd om close-ups te maken om dat ik benieuwd was of dit ook goed lukt met een meetzoeker camera. De EVF geeft een goed beeld maar handmatig scherpstellen is een must omdat de autofocus daar toch moeite mee heeft op een korte afstand. Gelukkig is er een  scherpstelassistent die een het beeld vergroot en/of in combinatie met het oplichten van de contouren met een kleur in hoog contrast. Deze camera had overigens nog firmware versie 1.02. In versie 2.0 zijn er onder andere: meer focuspunten en een aantal verbeteringen met betrekking tot autofocus.

De 16-55mm kan op alle brandpunten vrij dichtbij fotograferen, maar het mooiste resultaat krijg je op 55mm. Omdat ik wel van Bokeh hou heb ik de meeste foto's gemaakt met f/2.8. De 16-55mm heeft best wel een mooie "romige"bokeh bij volle opening.

55mm 1/950 sec.  f/2.8 ISO 100

55mm 1/200 sec.  f/2.8 ISO 100
55mm 1/125 sec. f/3.2  ISO 400

55mm 1/150 sec.  f/2.8 ISO 200

55mm 1/250 sec.  f/5.6 ISO 640
Zwart-wit:

Niet alleen de kleurweergave is een een sterk punt van de X-Pro2 maar ook voor zwart-wit foto's is hij zeker geschikt door de filmsimulatie van de bekende Acros film. Met een kleine lens dan de 16-55mm f/2.8, bijvoorbeed de 18mm f/2.0, valt de camera minder op en is deze uitermate geschikt voor straatfotografie.

16mm 1/18 sec.  f/2.8 ISO 1250

16mm 1/60sec.  f/2.8 ISO 3200
55mm 1/60 sec.  f/4.0 ISO 200 (contast verhoogd in Ps)
16mm 1/100 sec.  f/4.5 ISO400 (contast verhoogd en dodge/burn in Ps)

De X-Pro2 is uitgevoerd met zowel een echte mechanische als een electronische sluiter. Met de mechanische sluiter is een snelste sluitertijd van 1/8000 mogelijk, met de electronische zelfs maximaal 1/32.000. Bij de electronische sluiter kan je het geluid ook helemaal uit zetten waarbij je dus ook "ongemerkt" foto's kan maken.
16mm 1/8sec.  f/8.0  ISO 800 ( hier is al bewegingsonscherpte te zien)
In de gebruiksaanwijzing staat overigens de volgende waarschuwing: When taking pictures with the shutter muted, respect your subjects image rights and rights to privacy. Waarbij Fuji, in mijn mening, al weet dat deze camera veel gebruikt wordt bij straatfotografie .

Hoge ISO:

De laatste generaties camera's worden steeds beter in het fotograferen op hogere ISO waardes en de X-Pro2 is dan ook geen uitzondering. De drie onderstaande foto's zijn gemaakt met ISO 3200 en ISO 4000 in het Huis van Gijn in Dordrecht.  Omdat het daar vrij donker is moet je wel op hoge ISO fotograferen. Na wat noise reduction in CameraRaw ziet het er zeer acceptabel uit.

16mm 1/60 sec. f/2.8 ISO 3200

16mm 1/160 sec. f/2.8 ISO 4000

16mm 1/60 sec. f/6.4 ISO 4000
Minpunten:

Er zijn er ook een aantal minpunten. Net als de X10 en X20 heb je aan 1 accu zeker niet genoeg.
En ook de Xpro2 verbruikt nogal veel. Op 1 dag had ik  na zo'n 125 foto's nog maar 1 streepje over. ook al stonden het LCD scherm en zo veel mogelijk energievretende functies uit. Maar omdat ik toch een nieuwe camera in mijn handen had en ik toch veel terug ging kijken en met de instellingen spelen ging de accu alsnog vrij snel leeg. Fotografeer je veel dan zijn minimaal 3 accu's geen overbodige luxe.

Een ander nadeel dat ik tegen kwam is dat zeker bij de close-up foto's er vrij snel bewegingsonscherpte optrad. Dit kan omdat de 16-55mm zoals gezegd een vrij forse lens is en daarom de combinatie wat zwaarder maakt. Er zit wel een beeldstabilisatie (O.I.S.) functie in het cameramenu maar dat is alleen voor lenzen die dit hebben ingebouwd zoals de XF 18-55mm f/2.8-4.0, de 16-55mm heeft dit echter niet. Ongewenste beweging kan uiteraard worden opgelost door  met hogere ISO te gaan fotograferen maar zeker onder de 1/125 sec is de kans op bewegingsonscherpte groot. Ik ben zelf verwend door de beeldstabilisatie van Sony. Je kan met de A99 en een zware lens als de Zeiss 24-70mm f2.8 toch rond de 1/15 en 1/8sec. nog foto's zonder bewegingsontscherpte maken.

Conclusie:

Met wat extra accu's in de tas en en wat gewenning is de X-Pro2 een geweldige camera. Ik zelf zal niet snel kiezen voor de 16-55mm f/2.8 maar eerder voor losse primes. Mijn persoonlijke wishlist van lenzen is: Zeiss Touit 12mm f/2.8, Fuji XF 18 f/2.0, Fuji XF 23 f/1.4,  Zeiss Touit 32mm f/1.8 en Fuji XF 56 f/1.2R. Verder mag ook een adapter voor M42 en Minolta MD lenzen niet ontbreken.

Nu dus nog even sparen :)

Met dank aan Calumet Rotterdam.
https://www.calumetphoto.nl/

Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog, deze blog maakt deel uit van mijn officiële site: www.pietervanroijen.nl