De complete combinatie |
Van Transcontinenta, de importeur van Lensbaby, kreeg ik de mogelijkheid om de nieuwe Lensbaby Composer Pro met Sony NEX vatting te testen, samen met de onlangs geïntroduceerde Edge80.
Composer Pro vs Composer
Links de Pro, rechts de standaard Composer |
Er is een duidelijk verschil tussen de twee, de Pro is helemaal zwart, degelijker van constructie en een ook groter dan de standaard Composer. De Pro is duidelijk een stuk volwassener. Qua gebruik loopt deze ook een stuk nauwkeuriger en is makkelijker vast te zetten wat in combinatie met de in verhouding zware Edge80 toch zeker een pré is.
Edge80
Behalve een stevig stuk glas is met de Edge80 een duidelijk optisch verschil met de andere Lensbaby optieken. Geen spot
maar een “slice” dat wil zeggen een streep van scherpte.
De richting waarin de lens wordt gekanteld bepaalt de richting van het gedeelte van de scherpte. Wanneer de Edge80 in het midden
wordt gehouden komt de DOF (scherptediepte) overheen met een gewone lens.
De scherpte loopt horizontaal (dus van links naar rechts) en naar mate er meer
wordt gediafragmeerd, vanaf het scherpstelpunt ook meer naar achteren.
En zoals bij iedere andere (Lensbaby) lens geldt, hoe meer je diafragmeert
hoe groter de scherptediepte.
Verschil tussen f/2.8 en f/22 |
Omdat de Edge80 meer een telelens is betekend dit ook dat de kortste
instelafstand verder weg is dan je gewend bent. Wel is er een
macrostand deze gebruik je door de voorste ring uit te trekken.
Op het moment dat we de lensbaby gaan kantelen wordt het leuk. De
scherpte diepte loopt dan, afhankelijk van het kantelen niet meer horizontaal
maar verticaal of diagonaal.
Scherpte Verticaal. |
Scherpte van links onder naar rechts boven |
Praktijk
met de Sony NEX-5
Tot nu
moet moest je, wanneer je een NEX had, een Lensbaby met een A-mount via een
adapter gebruiken. In mijn geval de Sony LA-EA1. Dit maakt het geheel weer wat
zwaarder. Nu kan je de Composer Pro met E-mount rechtstreeks op de NEX body
monteren.
Allereerst heeft de NEX-5 een handig hulpmiddel voor handmatig scherpstellen. Niet alleen de MF-Assist, die inzoomt op je liveview, ook de functie Reliëfniveau. Deze functie laat
op het display zien waar je scherpte ligt. je kan kiezen tussen de kleuren wit geel en
rood.
Voorbeeld Reliëfniveau |
Let op: Deze
instellingen zijn vanaf firmware versie 4.0 en te vinden in het menu Instellingen (functies: Reliëfniveau en Refliëfkleur)
Toch
blijft het in vol daglicht het display lastig te zien en zal je af en toe eens
moeten gokken. Wat overigens niet verkeerd hoeft uit te pakken.
Voorbeeld van scherpte verloop |
Ik zal nu een paar voorbeelden geven en daarbij aangeven hoe de verstelling was.
Hier links illustratief in kleur hoe de scherpte loopt. De verstelling was hierbij naar beneden, de scherpte loopt dan verticaal.
Klik op de foto`s voor een grotere versie.
Geen verstelling f/4.0 |
Verstelling naar beneden f/8.0 |
Verstelling naar links onder f/5.6 |
Geen verstelling f/5.6 |
Verstelling omhoog f/5.6 |
Doubleglass en 0.42x wide-angle geen verstelling f/5.6 |
Doubleglass en 0.42x wide-angle verstelling naar rechts f/5.6 |
Verstelling naar onderen f/4.0 |
Verstelling naar rechts f/11 |
Met dank
aan Transcontinenta voor het ter beschikking stellen.
Meer
Lensbaby
Zie ook mijn gebruikerstest van de Lensbaby Sweet35
2 opmerkingen:
Top uitleg! Mooie mini effecten! In Het Park. Goede weergave van die telelens.
Mooie serie heb je gemaakt Pieter met de Edge 80
Ik heb hem op de Canon 6D FF
Ik heb er pas wat molens mee gefotografeerd
Ik heb ook de composer pro heel fijn ding
Ik heb hem ook voor de Olympus OM-1
Maar daar doe ik niet de edge 80 op er is nu ook de nieuwe Sweet 50 maar die is hier nog niet te koop
Hopelijk komt hij gauw
Gr Janny
Een reactie posten