vrijdag 4 september 2020

 

Op pad, of beter gezegd, onder water met de SeaLife DC2000

 

Introductie:
In de eerdere jaren van mijn (vakantie) onderwaterfotografie gebuikte ik zelf een standaard Olympus TG-5. Dit jaar had ik de mogelijkheid om tijdens mijn vakantie, naar het Griekse eiland Lesbos, een SeaLife DC2000 set mee te nemen. Deze set is de DC2000 Pro Duo Set en bestaat uit: De DC2000 camera met onderwaterhuis, de Sea Dragon Universal Flash en de Sealife Sea Dragon 3000F Auto Light. Deze set is verder nog aangevuld met een Sealife DC-Series 0.75x groothoekadapter, een Sandisk extreme pro mini Sd kaart van 64GB en een extra accu voor de camera, dit allemaal in een stevige Pelicase.

 

DC2000 met SeaDragon flitser en Auto light en met 0.75x  groothoek adapter
De techniek:
De SeaLife basis camera DC2000 is een compact camera met een Sony 1” CMOS-sensor van 20Mp, uitgevoerd met een vaste lens met een equivalent van een 30mm. Het diafragma loopt van f/1.8-f/11 en de scherpstelling loopt van 15cm tot oneindig of 10cm tot 50cm in de macrostand. Op de achterkant bevindt zich een 3” kleurenscherm. Verder kan de camera foto’s maken in RAW (.DNG) en .JPEG en video opnemen in maximaal 1080p full HD (Mpeg-4/AVC/H.264 De opnames worden opgeslagen op een Micro SD/SDHC/SDXC kaart.Met het standaard meegeleverde extra onderwaterhuis kan een maximale diepte gehaald worden van 60 meter, zonder deze overigens ook nog een indrukwekkende 18 meter.
DC2000 met Sea Dragon flitser

De Sea Dragon flitser wordt aangestuurd met een optische kabel die via een adapter op de flitser van het onderwaterhuis wordt geklikt. Op deze adapter kan je overigens 2 optische kabels kwijt, dus je kan in totaal 2 flitsers bevestigen. De flitser heeft een auto stand en een manual stand in 10 stappen. De Sea Dragon 3000F Auto Light hoeft niet met een kabel aangesloten worden en heeft een krachtige LEDs in huis die een indrukwekkende 3000 lumen opwekken. Deze heeft een auto-dim functie en ook zit er een nood schakeling in die bij een bepaalde knoppen combinatie een SOS-signaal knippert.

 


In de praktijk:

Even ten eerste; ik ben geen professional in onderwaterfotografie of een ervaren duiker, ik doe dit alleen tijdens de vakantie en dan alleen snorkelend. Ik kijk wel met een professioneel oog naar gebruik en kwaliteit maar wellicht zullen meer ervaren onderwaterfotografen en/of duikers andere en wellicht betere ervaringen hebben.

Omdat ik zelf nauwelijks onderwater film heb ik de Sea Dragon 3000F Auto Light niet gebruikt, dit maakt de set ook wat meer transportabeler, met flitser en lamp wordt het best wel weer een grote combinatie.  De set met alleen de flitser op de enkelvoudige beugel ligt goed in de hand en alle knoppen zijn goed te bereiken. Deze zijn groot en dus ook met handschoenen aan goed te bedienen.

Zijn er dan ook nadelen? Jawel, de grootste vind ik wel de tijd tussen het moment van op de knop drukken en de daadwerkelijke opname. Dit kan wel eens 1 à 2 seconden duren. Mede veroorzaakt door het “zoeken” van de AF. Hoe donkerder of troebeler het water hoe langer dit proces duurt. In het laatste geval mist de AF regelmatig. Dan is er ook nog het wegschrijven van de foto, dat kost ook nog zo’n 2 seconden en in die tijd kan je niet nogmaals een foto maken. Het zoeken van de AF kan wellicht geholpen worden middels het bijlichten met de LED lamp zodat het onderwerp beter wordt uitgelicht en de AF dan sneller en zeker scherp stelt maar dat heb ik niet geprobeerd.

Het batterij verbruik is niet extreem veel en er zaten bij deze set twee 1130 mAh accu’s. Maar tijdens mijn zwemtochten van zo’n 1 a 2 uur met gemiddeld 100-150 foto’s, inclusief veel terugkijken, is er vaak slechts maar 1 streepje capaciteit minder. Voor de flits gebruik ik twee sets van 4 van mijn eigen Panasonic Eneloop Pro oplaadbare batterijen met een capaciteit van 2500 mAh. Ook deze hebben meer dan genoeg capaciteit. Ik heb dus geen enkele keer een van beiden tussendoor hoeven te wisselen.

 Voor en nadelen:

+ Goede kwaliteit door 1” 20MP sensor en RAW mogelijkheid

+ Krachtige flits en LED lamp

+ Ergonomie

+ veel instel mogelijkheden

-  Shutterlag

- Geen keuze om alleen RAW weg te schrijven

Geen 4K kunnen opnemen is voor mij geen beletsel, voor hen die dit wel willen is en net de SeaLife Reefmaster RM-4K op de markt gekomen maar dat is weer alleen een videocamera.


Ook bovenwater doet de DC2000 het prima
Ook bovenwater doet de DC2000 het prima

Er zijn wel een paar persoonlijke wijzigingen die ik zou willen: De keuze om alleen in RAW weg te schrijven. Nu is er alleen de keuze tussen alleen .JPEG en  RAW+JPEG tegelijk. Alleen RAW scheelt weer wegschrijftijd. Een keuze op dit moment zou kunnen zijn om, als je toch geen .JPEG gebruikt en alleen met RAW werkt,  om de .JPEG kwaliteit in te stellen op NORMAL in plaats van FINE of SUPERFINE. Dat scheelt weer Mb’s wegschrijven, dus een beetje snelheidswinst. Ook zou ik het handig vinden als de SeaDragon flash dezelfde accu als de DC3000 zou gebruiken. Nu is het én een accu plus acculader én 4-8 oplaadbare AA-batterijen met lader meenemen.

Conclusie:
Onder de juiste omstandigheden en belichting is het zeker een goede camera, de kwaliteit van de beelden is dan uitstekend. Echter in mijn geval met alleen maar aan het oppervlakte snorkelen is het door de trage AF/shutterlag combinatie nog een twijfelgeval. Als je echt gaat duiken en kan jezelf goed uittrimmen, of duiken met een trimvest, kan je sowieso veel langer op een plek blijven hangen en dan meer gericht fotograferen. Tijdens mijn snorkelduiken drijf ik vanzelf, en veel te snel, weer naar boven, de langzame AF en shutterlag is dan soms erg vervelend omdat veel momenten worden gemist. De mooiste foto’s zijn of op ooghoogte of naar boven gericht gemaakt, zodat het onderwerp niet wegvalt tegen de achtergrond. Dit is overigens ook een van de basisbegrippen van onderwaterfotografie.

Zou ik deze kit zelf kopen? Dat is na 5 weken gebruik zoals hierboven al gezegd een twijfelgeval. De kwaliteit, mede door de 1” 20Mp sensor, is bij juiste belichting en kadering uitstekend. De nadelen wegen ook weer zwaar. Als ik de DC2000 toch koop dan alleen met de SeaDragon Flash. Een alternatief is nog steeds de Olympus TG-6 met extra onderwater huis. Qua prijs is die set ongeveer gelijk aan de standaard DC2000 (zonder flits of lamp) en wellicht daar dan wel een Seadragon bij kopen aangezien die met de optische kabel compatibel is met de TG-6.

Maar dat zien we volgend jaar wel weer ;)

 Hier volgen nog een aantal voorbeeld foto’s gemaakt in Lesbos.

 








 Ook leent de camera ook voor het creatievere werk, hier is een serie abstracte foto’s in zwart-wit.

















Geen opmerkingen:

Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog, deze blog maakt deel uit van mijn officiële site: www.pietervanroijen.nl