Een fotoproject met vintage Minolta’s camera's en de magie van analoge film.
Deel 5: Het grote(re) geheel.
Een "kleine" (ja, pun intended) verandering in het project. Een zeer gewaardeerde collega, die in het bezit is van een Fujifilm GW690III camera, heeft deze even tijdelijk aan mij ter beschikking gesteld. Om meteen het ijzer te smeden als het heet is heb ik dan ook meteen mijn trouwe Hasselblad 500CM en de lenzen afgestoft en meteen alle sluitertijden weer een paar keer laten afgaan.

V.l.n.r. Fujifilm GW690III, Hasselblad 500CM, C80mm, CF50mm, CF150mm en Minolta lichtmeter III
Omdat deze camera's geen ingebouwde belichtingsmeters hebben én om toch nog een beetje Minolta in dit deel van het project te betrekken mag de Minolta licht/flitsmeter III ook mee. Daar zit nog een Spotmeteropzet bij maar die staat niet op de foto.
Ze zijn beide gevuld met, dit keer, dezelfde film namelijk Fomapan 100 classic. Waarom? Gewoon omdat deze erg goedkoop zijn, scheelt een tientje per rol in vergelijk met Ilford, Fuji en Kodak.
Beide camera’s zijn gebruikt in Trompenburg Tuinen & Arboretum. Ik had voor de camera’s ieder 1 rolletje dus moest ouderwets zuinig zijn. De Hasselblad maakt 12 foto’s per rol en de Fuji 8. Deze zijn vol geschoten en meteen ingeleverd. Dit keer bij Cameralisatie. Dit vrij nieuwe lab zit een paar honderd meter verderop aan de Oostzeedijk dus dat kwam goed uit. Ik laat de negatieven gelijk weer scannen. Dit keer op .tiff in de maximale scanresolutie voor middenformaat van 4500 x3000.
Omdat ik dus geen film meer had heb ik daar meteen wat gekocht. Er was niet zoveel aanbod op dat moment maar ik heb wel een keuze kunnen maken. Dit keer gegaan voor Kentmere (een merk van Harman/Ilford)zwart-wit film in ISO 100 en ISO 200 en is qua prijs, net als Fomapan, zeer aantrekkelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten