woensdag 10 juli 2013

Jazz in Charlois


Op zaterdag 6 juli en zondag 7 juliI vond het 8e Jazz in Charlois plaats. Dit maakt onderdeel uit van North Sea Round Town wat traditioneel een week voor Port of Rotterdam North Sea Jazz Festival wordt gehouden.

Jazz in Charlois wordt gehouden rondom de historische kerk van Oud Charlois aan de Charloisse Kerksingel.

Op zaterdagavond was er een optreden van Big Band / Dansorkest “The Swinging Oldtimers” onder leiding van Marjan van Delft. Het repertoire bestaat uit muziek uit de gouden tijd van de swing. Denk aan Duke Ellington, Count Basie en o.a. Glenn Miller. Ook songs van recenter datum zoals Herb Alpert, Norah Jones en Caro Emerald passeren de revue. Deze band heeft een zanger ent wee zangeressen. Hun namen zijn Adriano van der Valk, Esther Gijsbertsen en Patrice Postuma.

 

 







































De foto's van zaterdagavond zijn gemaakt met de Fuji X10 en omgezet naar Zwart-wit met NIK SilverEfex.

Zondagmiddag was het de beurt aan Marc Benz, Latineo Soul Shake, Joke Bruijs met trio Frits Landesbergen en Crescent Groove. Deze foto's zijn gemaakt met de Sony A900. Gebruikte lenzen zijn, Sony 70-200mm f/2.8G, Sony Zeiss 85mm f/1.4 en Sony Zeiss 24-70mm f/2.8. Ook hier is de Zwart-wit omzetting gedaan met NIK SilverEfex.
Marc Benz
Latineo Soul Shake
















Latineo Soul Shake


Latineo Soul Shake
Joke Bruijs met trio Frits Landesbergen


















Joke Bruijs met trio Frits Landesbergen

Joke Bruijs met trio Frits Landesbergen

Joke Bruijs met trio Frits Landesbergen
















Joke Bruijs met trio Frits Landesbergen



Crescent Groove








Crescent Groove








Crescent Groove









Crescent Groove

Crescent Groove
Crescent Groove





















Veel meer foto's van Jazz in Charlois op mijn Flickr account, de set over Jazz in Charlois vind je hier.

vrijdag 15 maart 2013

Foto van de week bij Calumet Nederland

Algelopen 14 maart 2013 is er een foto van mij verkozen tot foto van de week bij Calumet Photograpic Nederland. Dit is de 4e keer dat dit is gebeurt. De vorige keren waren: April 2008, april 2009 en november 2011.

Deze keer was het een foto van een gebouw in Rotterdam, de Willemswerf. Dit gebouw is ook bekend als het (vroegere) Nedloyd gebouw en is nu een kantoor van Maersk. Ook speelde dit gebouw een rol in de film "Who am i?"van Jackie Chan.




De foto is gemaakt aan de achterzijde van het gebouw, aan de kant van het fietspad bij de parkeergarage. De foto is omhoog genomen, vanaf statief, met een Sigma 12-24mm (typeI). De sluitertijd was een 1/5 seconde bij f/22.

Met NIK ColorEfex is het contrast verhoogd en daarna is boven op deze eerste kleuren laag een tweede laag aangemaakt die met NIK SilverEfex omgezet is naar zwart-wit. De invulling van de zwart-wit laag is daarna teruggezet naar 95% zodat de onderliggende laag met kleur er een heel klein beetje doorheen komt wat een hele zacht kleurzweem geeft.

Voor meer foto`s van de week klik hier, en stuur er zelf ook eens een in.

dinsdag 12 maart 2013

Werk aan de muur



Sinds kort bied ik een selectie van mijn werk aan op de site "Werk aan de muur". Hier kan je Canvas, Dibond, Xpozer, posters en zelfs ingelijste werken bestellen. Elk werk wordt op maat gemaakt. Je bepaalt zelf op welk materiaal en in welk formaat je het werk wilt hebben. Al het gebruikte materiaal is van zeer hoge kwaliteit.

Alleen het beste materiaal is goed genoeg. De allerhoogste kwaliteit dibond, canvas, Xpozer en (ingelijste) posters


Dibond

Materiaal van zeer hoge kwaliteit. Je huis zal eruit zien alsof je in een galerie woont!
Meer over werken op dibond

Canvas

Ons canvas is van de beste kwaliteit en heeft een klassieke en tijdloze uitstraling.
Meer over werken op canvas

Xpozer

Werk is ook op Xpozer met
het bekende span-en ophangsysteem te bestellen.

Werk is ook als posters of ingelijst achter glas te bestellen.



Werk aan de muur is de winnaar beste startende webwinkel thuiswinkel awards 2013, best e-commerce Dutch Startup Awards 2013, finalist Accenture Awards 2012.Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg. Veilig betalen met iDEAL, Creditcard, MisterCash en bankoverschrijving.


Winnaar Beste Startende Webwinkel Thuiswinkel Awards 2013 Finalist Accenture Awards 2012 Finalist Accenture Awards 2012
Winnaar Beste Startende Webwinkel Thuiswinkel Awards 2013 Winnaar best e-commerce Dutch Startup Awards 2013 Finalist Accenture Innovation Awards 2012


Nieuwsgierig? klik hier voor de shop.
 

vrijdag 26 oktober 2012

Gebruikers ervaring Fuji X10



Voor de vakantie naar Brazilië was ik op zoek naar een onopvallende camera, ik vond mijn Nex 5 te duur om mee te nemen (kans op diefstal achtte ik groot)  en ook de A900 mocht om de zelfde reden thuis blijven.  Ik had al eerder naar de X10 gekeken en van de zoeker camera`s die nu op de markt zijn is het een van de goedkoopste en met de meeste “Retro-Look”  Doordat je de camera voor je gezicht kan houden valt het ook minder op dat je fotografeert.

Uiterlijk



De camera ziet er ouderwets mooi uit, vooral de gehele zwarte uitvoering spreekt me enorm aan. Meer dan de half zilveren uitvoering van de X100, uiteraard heb je daarvan ook de black edition maar die was, samen met de gewone uitvoering mij te duur. De voorkant is kaal, je ziet geen logo`s of namen. Alleen aan de bovenzijde staat het Fuji Logo en de text Fujifilm X10. Hierdoor heeft de camera een "low-Profile" uiterlijk. De robuste metalen constructie ligt goed in de hand en het lichtsterke f/2.0-2.8 28-112mm objectief is van de bekende Fujinon kwaliteit.

Gebruik
Op de bovenzijde bevinden zich ook twee draaiknoppen, de eerste is voor de programmastanden P,S,A,M de effecten en 2 Custom instellingen. De tweede is voor de over en onderbelichting.Ook zit er een echte hot-shoe voor een flitser en een programeerbare Fn (fuction) toets

De optische zoeker heeft toch wel veel parallax en geeft ± 85% zoekerbeeld weer, maar dat is een kwestie van aan wennen om te weten wat er wel en niet in beeld komt.Ook is er geen informatie zichtbaar. Wel op het LCD display op de acherzijde, wat veel en goede info geeft zo zijn er behalve de fotoinstellingen ook een electronische waterpas en hulplijnen te zien.

Tot de effecten behoren o.a een Panorama functie (120°,180° 360°),een aantal film simulaties zoals, Provia, Astia en Velvia. Ook verschillende zwartwit instellingen met eventueel de nadruk op een geel-, rood- of groenfilter.Vanaf Firmware 2.0 (oktober 2012) zijn er een aantal extra effect instellingen beschikbaar: Toy camera, tilit/shift, popcolor, high-key, dynamic-tone en zwartwit  met gedeelte kleuren. Verder zijn er een aantal EXR modi: onder andere Auto, Hi ISO/low Noise.

Wil je filmen dan is er ook HD met 1080p  mogelijk.

Tot zover de theorie, in de praktijk werkt de camera uitstekend, ik heb een polsband aan de camera dus hij hangt niet opvallend om je nek. Er zit geen enkele indicatie in de zoeker dus je moet gokken wat de camera doet. Als je een van de Auto-Iso instellingen hebt gekozen, (Auto -400 -800 -1600 of -3200) Hoef je je voor de belichting weinig zorgen te maken. De autofocus is wat lastiger omdat door de parallax het midden van je zoeker niet overeenkomt met het midden van de foto. Wel zit er een kleine LED naast de zoeker die groen brand als alles oke is, anders knippert deze oranje of rood. Hij zit net buiten je oog maar als je oplet kan je dus al zien of je foto gaat lukken. Verder is het allemaal een kwestie van wennen en oefenen, oefenen en oefenen.


Handige instellingen

Vind je het leuk om straatfotografie te doen dan is de X10 met zijn onopvallende uiterlijk sowieso een geschikte camera, maar er zit nog een feature in wat handig is. Als je de Disp/Back knop ingedrukt houdt gaat de camera in de zgn "Stille modus" wat betekend dat alle geluiden, ook het sluitergeluid is uitgeschakeld. Ook het (felle LED) Af-hulplicht en de flitser doen het dan niet, zo kan je nog onopvallender fotograferen.

Wanneer je de knop weer even ingedrukt houdt schakelt deze modus zich weer uit.

Los hiervan kan je uieraard ook het LCD-display aan de achterzijde in zijn geheel uitgeschakeld laten.


 



Ook voor andere soorten van fotografie is deze camera geschikt.
Architectuur, natuur, documentaire fotografie enzovoort.
















Tip: als recht naar boven wilt fotograferen zonder statief en met een langere sluitertijd, leg de camera dan op zijn rug, de zoeker zit dan in de weg maar leg dan de camera met het LCD op de standaard (alluminium) zonnekap, zoals ik gedaan heb om deze foto te maken.
Accessoires
Er zijn een aantal accessoires verkrijgbaar om je X10 "te pimpen"  De volgende heb ik er later bij gekocht

1. Gordy`s leren polsriem,
2. Abrahamsson Mini Soft Release (boven op de ontspanknop)
3. HorusBennu Thumbs Up Grip TG-1(voor een betere grip, én je programmaknop draait niet per ongeluk)
4. JJC LH-JX10 zonnekap met lensadapter, heeft tevens een 52mm ring voor filters
5. 52mm lensdop voor de zonnekap, de standaard kap past dus niet meer.

Al deze artikelen kun je krijgen bij Shootlight.nl

Voor en nadelen.
 
De 12 Mp sensor is niet groot, kleiner dan micro 4/3 en Aps-c, dat merk je aan de grovere structuur van de foto`s als je meer inzoomt op de pixels of hoog contrast gebruikt.  De zoeker heeft veel parallax, maar dat heb je nu eenmaal met een meetzoekercamera, en is een kwestie van wennen. Het accugebruik is echter groot een tweede accu is als een eerste extra aankoop eigenlijk verplicht.

+ Design
+ handzaam
+ Raw (met ingebouwde Raw converter)
 
- Autofocus mist vaak, zeker als je alleen de optische zoeker gebruikt.
- Batterijverbruik is erg hoog


Kortom een leuke kwalitatief gebouwde camera die er ook nog eens goed uitziet. Als je een paar (goedkope) accu`s erbij koopt heb je in ieder geval een van de minpunten onder controle.

Meer foto`s op mijn Flickr account 
of deze slideshow.

donderdag 17 mei 2012

Oefenen op portret flitsen.

Binnenkort wil ik weer paar portretten gaan schieten en om weer een beetje in de routine van het off-camera flitsen te komen, ik heb al heel lang niet met losse flitsers gewerkt, heb ik even een beetje zitten oefenen. Ik heb onlangs een set lampstatieven, triggers en paraplus gekocht en dit was gelijk een mooie gelegenheid om de hele set eens te gaan uitproberen.

De apparatuur.

Mijn camera is de Sony A900 met daarop een van mijn favorieten,
de Carl Zeiss T* 85mm f/1.4 wat ik zelf een hele mooie portretlens vind, door de brandpuntsafstand en de kwaliteit van het Carl Zeiss glas. Ooit zou ik de CZ 135mm T* f/1.8 willen hebben voor de portretten maar dat is nu even toekomstmuziek.

Ik heb twee wit/zilveren Calumet 90cm paraplu`s, het voordeel van deze paraplu`s is dat ze multi-functoneel zijn. Het binnenste doek is doorzicht-wit en reflecteert de "kleur" van het licht zonder zweem. Het extra zilver-doek geeft de paraplu meer reflectie en dus meer lichtopbrengst. Daarnaast kan dit achterste doek verwijderd worden, zodat de paraplu ook in doorzicht gebruikt kan worden. Verder zijn ze niet al te duur en vrij klein zodat ze makkelijk mee te nemen zijn. Ook zullen ze, als je ze buiten gebruikt, minder wind vangen. Deze paraplu`s zijn daarom een aanrader.

Als flitsers zijn gebruikt de Sony HVL-56 en Sony HVL-58. Beide flitsers worden draadloos aangestuurd door triggers van het merk Pixel. Het zijn de "King" triggers. In deze uitvoering kunnen ze ook TTL flitsen echter hier zijn de camera en flitsers op manual gebruikt. Pixel is een van de weinige merken die triggers leveren voor Sony, dit komt vooral omdat Sony een afwijkende flitsschoen gebruikt, een erfenis van het overgenomen Minolta.
 

De opstelling.

De plek is mijn eetkamer voor de gordijnen, deze zijn zacht wit en geven een neutrale achtergrond. Ik ben er expres niet te ver vanaf gaan zitten om te kijken waar eventueel de (slag) schaduwen vallen, het valt dan wel weer binnen de scherpte diepte zodat het stof ook zichtbaar is, maar voor deze test vindt ik dat nu niet storend. 

De camera stond, uiteraard, op mijn Manfotto statief en vanaf de camera gezien heb ik links de Sony HVL-58 flitser geplaatst.

Deze stond naar beneden gericht naar het onderwerp toe met een paraplu in doorzicht uitvoering.







Rechts stond de Sony HVL-56 flitser. De paraplu is hier als reflectie paraplu gebruikt.

Zoals eerder gezegd zijn beide flitsers niet in de TTL-stand gebruikt maar in de manual stand. Ook heb ik bij beide flitsers de ingebouwde groethoekadapter gebruikt om het licht nog wat meer te verspreiden.

Tijdens het testen bleek dat als het vermogen van de flitsers tussen 1/4 en 1/8 van het maximaal vermogen ingesteld stond dit op deze opstelling voldoende was om te kunnen fotograferen met diafragma f/8.0 - f/11.

Omdat je in deze opstelling niet kan vertrouwen op de lichtmeter van de camera gebruik ik een losse flits/lichtmeter. 

Wil je veel gaan flitsen dan is een flitsmeter zeker aan te raden. Het is geen goedkope oplossing maar het scheelt je heel veel proefondervindelijk fotograferen als je geen flitsmeter gebruikt. In dit geval leek het op het LCD van de camera goed belicht maar de lichtmeter gaf een verschil van 2 stops aan. De foto`s die niet met de meter waren gemeten waren, in de computer dan ook eigenlijk te donker.

Ik gebruik zelf een oude en vertrouwde meter van Minolta de Flashmeter III. Deze was in het Minolta tijdperk al lang vervangen door het type IV. Deze laatste kan je tegenwoordig overigens nog steeds kopen onder de naam Kenko. Als je licht met een meter meet doe je dat op het onderwerp zelf en gebruik je een adapter voor het opvallend licht, dat is het witte bolletje wat boven op de meter zit.
Minolta Flashmeter III met adapter voor opvallend licht
Nadat het licht is gemeten maken we een paar testopnames.
1/50 sec. f/11
1/50 f/11





















Er hoefde niet veel aan de opstelling veranderd te worden, alleen de flits intensiteit is iets aangepast. Als uitgangspunt stonden beide flitsers op 1/16 van het totale vermogen. Uiteindelijk stond de linker flitser op 1/4 en de rechter op 1/8.


Het uiteindelijke resultaat.

Belichting 1/125sec. f/8.0

Een eerbetoon aan analoog Hasselblad
1/125 sec. f/8.0
Als je geen geld hebt om studioflitsers te kopen is de gemiddelde camera flitser een goed alternatief. Wel is het aan te raden om dan flitsers te kopen met minimaal richtgetal 50 gezien het feit dat je met flitsparaplu`s en softboxen weer redelijk wat licht verliest. Wil je toch een setje studio flitsers aanschaffen kijk dan naar een set van rond de 400 of 500 watt/seconde dit vermogen is voor portretten mooi allround.

dinsdag 15 mei 2012

Een van de favorieten bij Photofacts.nl

Een van mijn foto`s is gekozen bij Photofact.nl als een van de favorieten van april 2012.(klik)

 Het gaat om een zwart wit foto van een fietsende man gemaakt met de Sony NEX-5 en de Lensbaby Composer Pro met Edge 80, uit de gebruikerstest van deze set. De test vind je hier (klik)



De favorieten van Photofacts.nl worden gekozen uit hun Flickr groep. Ook meedoen? Hier is de groep te vinden (klik), meld je aan en post foto`s.

dinsdag 1 mei 2012

Gebruikers test Lensbaby Pro voor de NEX en Edge 80 optiek.


De complete combinatie

Van Transcontinenta, de importeur van Lensbaby, kreeg ik de mogelijkheid om de nieuwe Lensbaby Composer Pro met Sony NEX vatting te testen, samen met de onlangs geïntroduceerde Edge80. 


Composer Pro vs Composer

Links de Pro, rechts de standaard Composer
Allereerst is de Composer Pro zelf geen nieuwe Lensbaby en al enige tijd verkrijgbaar, echter sinds kort is deze ook met een vatting voor een aantal compacte systeemcamera`s zoals de Samsung NX, Panasonic LumixG Micro Systeem, Olympus PEN en in dit geval de Sony NEX.



Er is een duidelijk verschil tussen de twee, de Pro is helemaal zwart, degelijker van constructie en een ook groter dan de standaard Composer. De Pro is duidelijk een stuk volwassener. Qua gebruik loopt deze ook een stuk nauwkeuriger en is makkelijker vast te zetten wat in combinatie met de in verhouding zware Edge80 toch zeker een pré is.

Edge80

Behalve een stevig stuk glas is met de Edge80 een duidelijk optisch verschil met de andere Lensbaby optieken. Geen spot maar een “slice” dat wil zeggen een streep van scherpte.
De richting waarin de lens wordt gekanteld bepaalt de richting van het gedeelte van de scherpte. Wanneer de Edge80 in het midden wordt gehouden komt de DOF (scherptediepte) overheen met een gewone lens. De scherpte loopt horizontaal (dus van links naar rechts) en naar mate er meer wordt gediafragmeerd, vanaf het scherpstelpunt ook meer naar achteren.
En zoals bij iedere andere (Lensbaby) lens geldt, hoe meer je diafragmeert hoe groter de scherptediepte.
Verschil tussen f/2.8 en f/22
Omdat de Edge80 meer een telelens is betekend dit ook dat de kortste instelafstand verder weg is dan je gewend bent. Wel is er een macrostand deze gebruik je door de voorste ring uit te trekken.

Op het moment dat we de lensbaby gaan kantelen wordt het leuk. De scherpte diepte loopt dan, afhankelijk van het kantelen niet meer horizontaal maar verticaal of diagonaal.

Scherpte Verticaal.
Scherpte van links onder naar rechts boven



















Praktijk met de Sony NEX-5

Tot nu moet moest je, wanneer je een NEX had, een Lensbaby met een A-mount via een adapter gebruiken. In mijn geval de Sony LA-EA1. Dit maakt het geheel weer wat zwaarder. Nu kan je de Composer Pro met E-mount rechtstreeks op de NEX body monteren.


Allereerst heeft de NEX-5 een handig hulpmiddel voor handmatig scherpstellen. Niet alleen de MF-Assist, die inzoomt op je liveview, ook de functie Reliëfniveau. Deze functie laat
op het display zien waar je scherpte ligt. je kan kiezen tussen de kleuren wit geel en rood.

Voorbeeld Reliëfniveau
Let op: Deze instellingen zijn vanaf firmware versie 4.0 en te vinden in het menu Instellingen (functies: Reliëfniveau en Refliëfkleur) 

Toch blijft het in vol daglicht het display lastig te zien en zal je af en toe eens moeten gokken. Wat overigens niet verkeerd hoeft uit te pakken.


 
Voorbeeld van scherpte verloop
Zoals in het begin reeds vermeld creëert de Edge80 een "slice" zodat je het zogenaamde tilt/shift effect bereikt en door te kantelen verplaats je deze. 

Ik zal nu een paar voorbeelden geven en daarbij aangeven hoe de verstelling was.
Hier links illustratief in kleur hoe de scherpte loopt. De verstelling was hierbij naar beneden, de scherpte loopt dan verticaal.
Klik op de foto`s voor een grotere versie.


Geen verstelling f/4.0
Verstelling naar beneden f/8.0
Verstelling naar links onder f/5.6





Geen verstelling f/5.6
























Verstelling omhoog f/5.6
Doubleglass en 0.42x wide-angle
geen verstelling f/5.6
























Doubleglass en 0.42x wide-angle
verstelling naar rechts  f/5.6
Uiteraard is de Composer Pro compatibel met alle Lensbaby optieken van het Optic Swap System en de bijbehorende accessoires. Vooral de Edge80 geeft een goed miniatuur effect, zeker wanneer je vanaf een hoogte naar beneden fotografeert zoals te zien bij de foto`s die van de Euromast zijn genomen. Tegenwoordig kan je dit met o.a. Photoshop CS6 dit ook, maar met een Lensbaby is het toch eigenlijk veel leuker om te doen. En vooral veel blijven uitproberen.



Verstelling naar onderen f/4.0

Verstelling naar rechts f/11

Met dank aan Transcontinenta voor het ter beschikking stellen.

Meer Lensbaby

Zie ook mijn gebruikerstest van de Lensbaby Sweet35


Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog, deze blog maakt deel uit van mijn officiële site: www.pietervanroijen.nl