Als je kon kiezen....

Naar aanleiding van mijn aankomende weekje Parijs ben ik gaan fantaseren over de ideale camera als reisgenoot. Omdat ik zelf toch niet teveel wil shouwen blijft de uitgebreide rugzak thuis. Helaas zullen de ook o.a. de 100mm macro, 20mm 2.8, 70-200G en de NEX-5 thuis moeten blijven.

Zelf ga ik ik het volgende meenemen:

Sony A900 body (zonder VC-grip)
  • Sigma 12-24mm f 4-5.6
  • Sony Carl Zeiss 24-70mm 2.8
  • Sony Carl Zeiss 85mm f 1.4
  • Lensbaby composer met groothoek
  • HVL-58 flitser
  • Calumet 7100 statief
  • Polafilter(s)
  • LightCraft Works ND Fader II (je weet maar nooit)
Maar.....als je zou kunnen kiezen, wat voor camera apparatuur zou je dan meenemen naar Parijs?

Hier is mijn droomset:

Leica M9(P) Body zwart met als lenzen pakket:
  • Voigtländer 12 mm F5,6 UltraWide Heliar (met zoeker)
  • Summilux-M 21mm f 1.4 ASPH
  • Summilux-M 35mm f 1.4 ASPH
  • Noctilux-M 50 mm f 0.95 ASPH
  • APO Summicron-M 90mm f 2.0 ASPH
  • SF58 flitser
  • Carbon statief met balhoofd
Kostbaar ? Jazeker maar wel zo prachtig mooi en perfect. 

Maar de vraag is... als jij kon kiezen, wat is jouw ideale set?

Lange belichtingen

Naar aanleiding van de vorige post over de LightCraft Works ND filter een post over lange belichtingen. Een ND filter is ideaal voor dit soort situaties waarbij je "teveel" licht hebt.

Soms is een ND filter niet nodig. Het eerste voorbeeld is er zo een. Deze foto is gemaakt in de Ardennen. Het was 00.30 `s-nachts en er scheen een heldere maan, echter deze was verborgen achter langzaan bewegende schapenwolken. Na een aantal opnamens gemaakt te hebben was deze foto die hier geplaatst is eigenlijk de beste. Deze heeft een belichtingstijd van 239 seconden, bijna 4 minuten dus. Dit werd bereikt de belichting van de camera in de "M" stand op "BULB" te zetten en door middel van een draadremote de sluiter te openen en te sluiten. Uiteraard is een goed en stabiel statief een pré. De langere sluitertijd geeft de wolken een sluiervormige beweging. Hoe langer de sluitertijd hoe meer beweging.

Tip: Heb je anti-shake? zet deze dan uit wanneer je van statief werkt.

Verdere info: Sony DSLR-A900 met Sony 2.8 20mm objectief. Belichting 239 sec bij f10.

De volgende opname is wel gemaakt met de Fader ND van LightCraft Works. Het onderwerp was deze keer een beekje. Na een aantal opnames heb ik voor dit standpunt gekozen. het hoofdonderwerp is een steen.

De normale belichtingstijd zonder ND filter was zo`n 1/15 van een seconde bij f22. Wel veel scherptediepte dus, maar de "korte" belichtingstijd zou weinig effect van beweging in het water opleveren. Met de Fader op maximaal kwam de belichting uit op 8 seconden. Het stromende water krijgt nu een soort effect alsof het gelei of ijs is.

Verdere info: Sony DSLR-A900 met Sony Carl Zeiss 24-70mm 2.8 op 70mm
belichting 8 seconden bij f22.

Ook hier geldt hoe langer de belichtingstijd hoe groter het effect. Hier een foto met een belichtingstijd van 2.5 seconden. Het effect is klein, ook omdat het water hier niet al te snel stroomt.
verdere info: Sony DSLR-A900 met Sony Carl Zeiss 24-70mm 2.8 op 35mm
belichting 2,5 seconden bij f22.


Tip: let op bij het gebruik van een variabele ND filter dat je niet ver ver doordraaid, dat wil zeggen niet tot of voorbij de max. aanduiding op het filter. Zo`n filter bestaat uit een tweetal polaristaiefilters die over elkaar heen draaien. op het eind van de instelling krijg je dan , wat begint als een soort vingettering en eindigt als een crosshatch, aangezien het filter dan op zijn donkerste stand staat is dat dus lastig te zien. Op de foto hieronder te zien als twee donkere banden . De belichtingstijd was hier overigens 20 seconden.

verdere info: Sony DSLR-A900 met Sony Carl Zeiss 24-70mm 2.8 op 24mm
belichting 2o seconden bij f22.

Meer info over de filters van LightCraftWork vind je hier.

Nieuw filter

Zojuist een nieuw filter aangeschaft, het is een variabel ND Filter van Light Craft Workshop,
de Fader Mk II. Dit filter is traploos instelbaar tussen de -2 en -9(!) stops.

Deze is vooral bedoeld om stromend water te fotofraferen. Maar er zijn uiteraard veel mogelijkheden in situaties waar het licht te veel is en daarom langere sluitertijden onmogelijk zijn.

Meteen maar even een proefje geschoten in de tuin. Ik wil hem sowieso in Juni in de Ardennen gaan gebruiken, maar binnenkort zal ik wat meer gaan testen.

Lensbaby Composer en Macrokit

Sinds kort heb ik voor mijn Lensbaby Composer een macrokit gekocht.
Deze macrokit bestaat uit 2 stuks 37mm voorzetlenzen die je, zoals bekend bij filters,voorop schroeft. Deze lenzen komen in een etui en zijn +4 en+10. Uiteraard zijn deze ook te combineren tot +14.














De Eerste opname van de Orchideeën is gemaakt met de +4 en diafragmaring f16.
De belichtingstijd was 1,3 seconde.















De tweede opname is gemaakt met de +10 en diafragmaring f16.
De belichting was 1,6 seconde.

Beide opnames zijn in verband met de lichtomstandigheden gemaakt vanaf statief.

Omdat de Lensbaby met ringen werkt die je van te voren in de Lensbaby moet klikken is bij f16 de zoeker uiteraard dan een stuk donkerder dat je gewend bent. Hierdoor is scherpstellen onder weinig licht lastig. Voor de compositie en om scherp te stellen heb ik bij deze opnames dan ook een Mini Maglite gebruikt. Deze heb ik ook gebruikt om bij tijdens de daadwerkelijke opnames de orchidee "bij te lichten" Behalve een statief is dit dus een handig hulpmiddel om bij je te hebben.

Deze macrokit is een handige accessoire om de dingen op een creatieve manier eens van dichtbij te bekijken en mag zeker niet ontbreken bij je Lensbaby.

Photoshoot, 10 oktorber

Op zondag 10 oktober j.l. een Photoshoot gedaan op het strand. Het model was dit keer Marijke en de zon zorgde aan het einde van de middag voor mooi warm licht.





















Tuinpanorama juni 2010








Dit is een panorama gemaakt tijdens een opdracht voor het fotograferen van een huis met tuin.
Deze panorama is gestiched uit 13 vertikale opnames en is net geen 360 graden.

Het uiteindelijke bewerkte formaat is 6918 x 20.000 pixels en de groote is 375mb

Old School


















Griekenland 1994, Hasselblad 500cm +80mm 2.8

Nu eens een "Old School"foto. Dit is een foto uit de oude (Dia)doos. De vierkante foto is gemaakt met de Hasselblad 500CM en is vanaf diafilm gescanned met de Epson V700 scanner.


Fotografie is niet alleen kijken, maar vooral ook “zien”

“Een wereldstad aan de Maas”. Oftewel Rotterdam, oftewel de stad waar deze fotograaf zijn wortels gevestigd heeft. Pieter heeft een unieke zicht en maakt foto’s op meerdere gebieden. Haven & industrie, natuur & landschappen, of anders architectuur of mensen? Wedden dat er voor u ook iets tussen zit!?

Welkom dus op mijn blog.